lördag 3 september 2011

Kokostoppar


Glad över att våra kära meteorologer lovat värme och lite sol hoppade jag upp ur sängen i morse och TokTvättade två maskiner tvätt som jag hängde ut på klädstrecket. Finns det något härligare än nytvättade kläder som hängt ute på tork?
Men som på beställning (vem det nu är som sitter och beställer ännu mer regn åt oss på dagarna...) så började det regna, så det var bara för denna quinnan att ta in tvätten igen. Men nu har det slutat igen och kläderna är åter ute på tork :)

Anyway, Felicia och jag bestämde oss för att baka Kokostoppar  och nu när det ser ut att ljusna så skall vi åka ner till stranden och fika lite. 

Kokostoppar


ingredienser
50 g smör
2 st ekologiska ägg
1 dl strösocker
5.5 dl kokosflingor
1 st lime, rivet skal
1 msk Amaretto likör, rom eller annan likör

1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft.
2. Smält smöret och rör samman med övriga ingredienser.
3. Låt smeten svälla, i 10 minuter.
4. Klicka ut smeten och forma till toppar på en plåt med bakplåtspapper.
5. Grädda tills gyllene, i cirka 15 minuter.
6. Leilas tips!
7. Om man vill kan man blanda lite grovt hackad choklad i smeten eller byta ut limen mot apelsinskal.
8. Jag brukar doppa botten av mina toppar i smält choklad och låta dem stelna i pappersformar eller på galler över bakplåtspapper. Kokos och choklad utgör en underbar smakkombination! Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar