lördag 13 augusti 2011

Surdeg - häng me!

Hällt i grovt rågmjöl och vatten

Dag 2: Ser ni de små bubblorna - nu händer det saker!


Idag tänkte jag göra en surdeg & planen är att undertiden jag gör den uppdaterar jag bloggen - så häng med och gör er egen surdeg! Det kommer bli ett smarrigt bröd!

Vattnet skall alltid vara cirka 35 grader varmt & degen jäser i rumstemperatur eller något varmare.

Ta 60g grovt rågmjöl & 120g vatten ca 35 grader, rör ihop, täck med plastfolie. Nu ställer vi den så att den får vila till kvällen, då fyller vi på med 60g rågmjöl & 60g vatten. Ni behöver inte vara så exakta, det går bra ändå. Surdegen kommer vara klar på tisdag - mer input kommer.


Dag 2: Ta 60g grovt rågmjöl och 60g vatten och blanda i och täck med plastfolie. På kvällen så gör ni samma sak igen dvs. tar 60g grovt rågmjöl och 60g vatten.


Dag 3: Nu är surdegen igång, man kan ställa in den i kylskåpet nu, där kan den vila ca en vecka. Men jag vill få lite bättre fart i den så jag fyller på med 60 g rågmjöl och 90 g vatten, det gör att den kommer igång lite mer, jag gör samma sak i morgon måndag, sen tror jag att jag ställer in den i kylen. SNART BRÖD!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar